NAUKA CZYTANIA. KROK PO
KROKU. PORADY DLA RODZICÓW.
Jedną
z najważniejszych umiejętności, które uczeń musi opanować w szkole jest nauka
czytania. Chodzi tu o technikę czytania, ale także o zrozumienie czytanego
tekstu. Brak tej umiejętności przyczynia się do pojawienia kłopotów w nauce, a
przez to również stresu, może nawet fobii szkolnej.
Opanowanie przez dziecko
czytania to długotrwały proces, wymagający systematycznej pracy.
Niejednokrotnie rodzice pragną pomóc swojemu dziecku, lecz nie wiedzą, w jaki
sposób. Dlatego zamieszczam poniżej ciekawy artykuł i linki, które
przedstawiają, jak prawidłowo uczyć dziecko czytać. Zachęcam do lektury.
JAK
SKUTECZNIE NAUCZYĆ CZYTAĆ W KLASIE I
I. Okres przygotowawczy –
przypada na wiek 6 lat (dla dzieci, które wcześniej nie uczęszczały do
przedszkola), natomiast dla stałych przedszkolaków rozpoczyna się już w wieku 4
lat.
Polega
on na wprawnym wyćwiczeniu syntezy i
analizy słuchowej, przy czym ta
pierwsza odgrywa najistotniejszą rolę!
Oto
niektóre z ćwiczeń syntezy słuchowej (rodzic i nauczyciel łatwo sprawdzi, czy
dziecko już osiągnęło dojrzałość w tym zakresie):
v posłuchaj, co mówię (E-la, ko-tek, sło-necz-ko) – dziecko powinno umieć wybrzmiewać całe wyrazy z
usłyszanych sylab.
Jeśli
już w tym momencie przedszkolak napotyka na trudności, tzn., że należy
koniecznie ćwiczyć kilka razy dziennie poprzez zabawę z dzieckiem.
v posłuchaj, co mówię (s-ok, s-anki, s-mok, k-oza, b-aran) itp.
nie może być to (ky) (by)
(s-o-k, s-a-n-k-i, s-m-o-k, s-m-a-k) itp.
Można
zastosować „przeszkody”, które nieco utrudnią dziecku słuchanie i wytrenują bardziej syntezę słuchową, np: rak,
kino
R - (ładna dzisiaj pogoda) - A - (mam szczęście) - K - (pójdę na spacer)
- K - uderzenie na instrumencie perkusyjnym 3 razy
- I -
uderzenie na instrumencie perkusyjnym 3 razy
- N - klaśnięcie w dłonie 2 razy
- O - klaśnięcie w dłonie 2 razy
Nauczyciel
i rodzic musi prawidłowo wybrzmiewać
głoski (wytłumaczono to pojęcie w dalszej części referatu).
Do
następnego etapu można przejść dopiero, jeśli jesteśmy pewni, że dziecko
opanowało tę umiejętność w stopniu doskonałym.
II.
Okres analizy
słuchowej wyrazów
Nauczyciel
lub rodzic wybrzmiewa całe wyrazy, a dziecko dokonuje ich analizy za pomocą
słuchu i przetwarza to, co usłyszy, na głoski, które wypowiada samodzielnie
(każdą oddzielnie). Ważne jest na tym etapie stopniowanie trudności:
v wyrazy krótkie,
jednosylabowe, np: rok, mak, sok, deszcz
v wyrazy dwu i
trzysylabowe, np: masa, klasa, drzewo, jabłuszko,
pogoda
v wyrazy wielosylabowe,
np: magnetofon,
radiomagnetofon, zachmurzenie
NIEZWYKLE
WAŻNĄ RZECZĄ JEST, ABY UCZEŃ PRAWIDŁOWO WYBRZMIEWAŁ GŁOSKI (nie tylko pod względem wymowy)
Spółgłoski wymawiane muszą
być „krótko”, bez dodatkowego „y”, czyli
p (a nie py)
b (a nie by)
c, d (a nie cy, dy, ani też ce, de)
bowiem to zaburza „obraz
słuchowy” wyrazu, np: cytryny – dziecko może
dzielić niepoprawnie: c (cy) – t (ty) – r (ry) – n (ny) – powstanie twór cytyryny
lub c-t-r-n.
Samogłoski
można wydłużać wybrzmiewając je, one nie zaburzają „obrazu słuchowego”, więc
wyraz cytryny nie powinien sprawiać trudności dziecku (c-y-t-r-y-n-y).
III. Okres analizy i syntezy słuchowo – wzrokowej
to
początki typowego czytania (6 – latek)
Dziecko
patrząc na zapisany wyraz – dokonuje analizy wzrokowej, a wybrzmiewając głośno
każdą z głosek – także analizy słuchowej. Następnie syntezuje litery i
wybrzmiewane głoski w całość.
Jeśli dziecko na tym etapie napotyka na trudności, tzn., że
nie posiada umiejętności dokonywania analizy i syntezy. Żadnego z tych procesów
nie można pominąć! W przypadku zaistniałych trudności w nauce czytania należy
„wrócić” do zdobywania umiejętności syntezy słuchowej a później wzrokowej.
W nauce czytania należy uwzględnić „nawyki” przyjęte od
dorosłych. Chodzi tu o głoskowanie. Należy od początku niwelować złe
przyzwyczajenia i wdrażać do łączenia głosek w sylaby – metoda sylabowa!
Można robić to w formie
zabaw:
v 1. „Sylaby na ślizgawce”
v 2. „Litery na balu”
v 3. „Śpiewane czytanki”
Uczeń klasy pierwszej powinien czytać w ten sposób każdego dnia po
10 – 15 minut.
Oto szczegółowy opis wymienionych
wcześniej zabaw:
v 1. „Sylaby na
ślizgawce”
Ustawiamy
równię pochyłą (deseczka albo sztywna tektura)
czyli
budujemy zjeżdżalnię, a na niej ustawiamy klocki z literami np: m a
Pozwalamy,
aby klocki zjechały i prosimy, by dziecko w tym czasie wypowiadało głoski,
tworząc sylabę: maaa .
Podobnie
postępujemy z innymi sylabami (paaa, baaa, booo, buuu, muuu, mooo).
Podobnie
postępujemy z innymi sylabami (paaa, baaa, booo, buuu, muuu, mooo).
v 2. „Litery na balu”
Klocki
z literami (10 spółgłosek i samogłoski a, e, i, o, u) stoją na stole
w rozsypce. Zadaniem dziecka jest połączyć w pary odpowiednio spółgłoskę z
samogłoską w momencie usłyszenia muzyki. Po wyłączeniu muzyki dziecko mówi
(właściwie czyta), jak nazywają się pary balowe, np: ko,
mu, pa, de, mi. W celu dalszej
zabawy klocki rozstawione są ponownie w rozsypce.
v 3. „Śpiewane
czytanki”
Dziecko
czyta sylabami tekst na wymyśloną lub znaną melodię. Robi to zgodnie z rytmem
melodii.
Źródło: Ewa Niemakowska. JAK
SKUTECZNIE NAUCZYĆ CZYTAĆ W KLASIE I
Linki warte przeczytania:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz